רוצים לקבל ממני עדכונים על סדנאות, מתכונים ומאמרים חדשים?
שם:
דוא"ל:

כרוב כבוש בצנצנת

כרוב כבוש לא מפוסטר, בהכנה ביתית, מכיל כמויות אדירות של חיידקים. פשוט להכנה והרבה יותר זול מלקנות פרוביוטיקה בקפסולות! הכרוב הכבוש משפר עיכול, מגביר תיאבון ומשפר את פלורת המעי. מצוין לסובלים ממעי רגיז, ספיגה לקויה וחיסוניות כללית ירודה
כרוב כבוש
  חומרים:       הכנה:  
  1-2 כרובים טריים
כ-40 גרם מלח איכותי (כמות המלח הנדרשת היא בערך כ-20-25 גרם לכל קילו כרוב)
תוספת אפשרית: רצועות גזר דקיקות/רצועות גבעולי סלרי 
תיבולים אפשריים:
5-10 שיני שום קלופים  (תלוי כמה חריף אתם רוצים את הכרוב)
חצי כפית-כפית זרעי קימל/זרעי כוסברה או שניהם
חצי כפית-כפית ערער (juniper)  
חצי-רבע כפית פלפל שחור שלם
רצועות ג'ינג'ר טרי  
פלפל שאטה / פלפל קאיין / פלפל סצ'ואן   
      מסירים את העלים החיצוניים של הכרוב, חותכים את הכרוב לחצי ומסירים את הליבה וקוצצים את הכרוב לרצועות דקות. אפשר להיעזר במג'ימיקס.

מניחים את הכרוב הקצוץ בקערה, מוסיפים את המלח ומעסים היטב את הכרוב עד שהוא מתחיל להגיר נוזלים. אם הנוזלים טרם יצאו אפשר להניח לכרוב לנוח בתוך המלח לכחצי שעה ולחזור על פעולת הלישה והעיסוי. אם רכשתם כרוב "עייף" ולא טרי, יהיו פחות נוזלים.

מוסיפים את התבלינים שרוצים וטועמים.

כעת ניגשים למלאכת הכנת הצנצנת והמשקולת.

ניתן להשתמש בכל צנצנת זכוכית וכדאי גם לעקר אותה לפני השימוש במיים רותחים.

כשהצנצנת מוכנה והכרוב כבר הגיר מספיק נוזלים, מכניסים פנימה את הכרוב. חשוב לדחוס אותו בחוזקה כך שהוא יהיה מכוסה היטב בנוזלים. הכיסוי בנוזלים הוא הנקודה החשובה, כי זה מה שמאפשר את התסיסה האנאירובית.       

לאחר שכל הכרוב מכוסה היטב בנוזלים, מארגנים משקולת כלשהי. כאן נדרשת יצירתיות. אפשר להכין את הכרוב צנצנת גדולה ולמלא אותה עד חציה ולהשתמש בצנצנת קטנה יותר כמשקולת. אפשר למלא את צנצנת המשקולת בקטניות למשל ולסגור. משקולת נוספת יכולה להיות חלוק נחל נקי ושטוף היטב.

כשהכרוב מכוסה היטב בנוזלים ומעליו נחה המשקולת כדאי לכסות בחתיכת בד דקה, רק כדי למנוע כניסה של יתושים ולכלוך.

מניחים על השיש במקום בולט, כדי שתוכלו לפקח על התהליך ולוודא שהכרוב תמיד מכוסה בנוזלים. אם מפלס הכרוב עלה - פשוט דוחסים שוב.  

בקיץ תוך 2-4 ימים הכרוב כבר יתסוס וזה הזמן  להכניס אותו למקרר, שם תהליך התסיסה ימשיך לאיטו.

כדי להכין כרוב כבוש לשיפור העיכול כדאי להימנע מתיבולים חריפים ואגרסיביים מדי ולדבוק בקימל וזרעי כוסברה. במצב של כיב או מחלת מעיים דלקתית להימנע לחלוטין מתיבולים חריפים ולהקטין משמעותית את כמות המלח.

אפשר גם לשתות את הנוזל, זוהי תרופה מצוינת לעיכול. אפשר גם לשמור ממנו כסטארטר לצנצנת הבאה.
 


 


  

על כרוב כבוש ומערכת העיכול

הכרוב הכבוש מכיל כמויות גדולות של פרוביוטיקה טבעית (בעיקר חיידקי לקטובצילוס), בייחוד אם הוא עשוי כהלכה, ולא עבר פיסטור. שילוב יומיומי של כרוב כבוש בארוחה תורם לשיפור פלורת המעי ויכול לסייע מאוד במקרים של מעי רגיז, גאזים ונפיחויות בבטן

מלבד זאת, לכרוב עצמו יש סגולות ריפוי הקשורות במערכת העיכול. גם מיץ הכרוב ידוע ביכולתו לסייע בריפוי כיבים במערכת העיכול. מחקר שנערך בעניין כרוב וכיבים קושר את יכולתו זו לרפא כיבים בתכולת הגלוטמין הגבוהה שבו, שמעודד סינתיזה של חומר נוסף (מוצין) המגן על הריריות במעי.  מחקרים מצאו כי הגלוטמין מאריך את תאי הווילי במעי ומעבה את הרירית.

מלבד זאת איכותו של הכרוב מקררת והוא מרגיע גירוי. בכרוב יש גם תכולת סיבים גבוהה יחסית, וזוהי עוד תרומה שלו לשיפור העיכול. 

כרוב כבוש, בשל הפרוביוטיקה הטבעית הרבה שהוא מכיל, זו גם דרך טובה לשפר חיסוניות כללית.   

 

אפשר גם לכבוש כרוב בקדירת כבישה מיוחדת, לשיפור הטעם והגברת כמות החיידקים. הנה המתכון
    

 
share
עוד מתכונים: